Εξάμηνο: ΣΤ’
Θεωρία: 2 ώρες
Εργαστήριο: 3 ώρες
Άσκηση: 2 ώρες
Χαρακτήρας: ΕΥ
Στόχος του μαθήµατος είναι η παρουσίαση ιστορικών ηλεκτρονικών μουσικών οργάνων καθώς και σύγχρονων συστηµάτων εκτέλεσης μουσικής και ειδικότερα η δοµή, οι αρχές λειτουργίας τους, η συµπεριφορά σε συνθήκες μουσικής παράστασης και οι βασικές αρχές σχεδιασµού και αξιολόγησης τους.
Περίγραμμα ύλης
Θεωρητικό μέρος (2 ώρες)
Μουσικά Όργανα του 20ου αιώνα (ηλεκτρονικά) - Ιστορικές Αναφορές και ακροάσεις. Νέες τεχνικές εκτέλεσης των ακουστικών µουσικών οργάνων. Επεκτάσεις των ακουστικών µουσικών. Ηλεκτρονικά Μουσικά Όργανα. Ηλεκτρονικά Μουσικά Όργανα. Αρχές λειτουργίας. Ιστορικά Στοιχεία, Παραδείγµατα – Ακροάσεις. Διαφορές ακουστικών και ηλεκτρονικών µουσικών - Μουσικά Όργανα µετά το 1950 - Τεχνικές Συγκεκριµένης Μουσικής στην εκτέλεση µουσικής. Live- Electronics. Χρήση υπολογιστών στην εκτέλεση µουσικής. Συνθετητές - (synthesizers) - Μουσική πράξη και διάδραση - Τα µουσικά όργανα σαν διαδραστικά συστήµατα. Συστήµατα Μουσικής διάδρασης για την εκτέλεση µουσικής. (Αρχές Λειτουργίας- δοµή- Παραδείγµατα) - Θέµατα αντίληψης κατά την εκτέλεση µουσικής - Το αντιληπτικό σύστηµα του ανθρώπου. Όρια και δυνατότητες. Εφαρµογές της γνώσης αυτής στο σχεδιασµό µουσικών οργάνων. (Haptics- Psychoacoustics- Ergonomics) - Διάµεσα ελέγχου των συστηµάτων εκτέλεσης µουσικής -Ιστορικά Στοιχεία. Σύγκριση µε τα ακουστικά µουσικά όργανα. Γενικοί Τύποι Ελεγκτών - Τύποι Ελεγκτών - Ειδικότερα διάµεσα ελέγχου µουσικών συστηµάτων -Σχεδιασµός Μουσικών Συστηµάτων για την εκτέλεση µουσικής - Εισαγωγή. Ιστορικές αναφορές. Θέµατα Αξιολόγησης - Τεχνικές Αντιστοίχησης - (Mapping) - Σχέση πράξης ελέγχου του ήχου και παραγόµενου ήχου στα νέα µουσικά όργανα. Αντιστοίχηση παραµέτρων των ελεγκτών µε παραµέτρους της σε πραγµατικό χρόνο σύνθεσης του ήχου στα ψηφιακά µουσικά όργανα - Λογισµικά ελέγχου της σύνθεσης ήχου σε πραγµατικό χρόνο - Λογισµικά ελέγχου της σύνθεσης ήχου σε πραγµατικό χρόνο. (Max/Msp, JMax, pd, cps, real-time - Πρωτόκολλα επικοινωνίας - Πρωτόκολλα επικοινωνίας µεταξύ ηλεκτρονικών µουσικών οργάνων και υπολογιστών και µεταξύ µερών ενός µουσικού συστήµατος εκτέλεσης µουσικής. (MIDI- OSC) - Έρευνα πάνω στα νέα µουσικά όργανα και συστήµατα εκτέλεσης µουσικής - Ακαδηµαϊκοί φορείς και ερευνητικά κέντρα. Ετήσια Συνέδρια. Ορολογία και Βιβλιογραφία. Αναζήτηση πηγών και συστήματα βιβλιογραφικών αναφορών - Διαδραστικά Μουσικά Συστήµατα (Interactive Music Systems) - Εικονικά Μουσικά Όργανα (Virtual Musical Instruments). Υβριδικά Συστήµατα Εκτέλεσης Μουσικής (Hybrid Systems for Music Performance) - Έξυπνα Μουσικά Όργανα (Intelligent Musical Instruments) - Συνθετικά Μουσικά Όργανα (synthetic musical instruments). Χειρονοµιακός Έλεγχος της µουσικής (Gestural control of music). Hyper-instruments, Meta-instruments, Extended musical instruments.
Εργαστηριακό Μέρος (3 ώρες)
-
Μέρη συστήματος για την εκτέλεση μουσικής σε πραγματικό χρόνο. Βασικά αντικείμενα εισόδου, εξόδου δρομολόγησης του ήχου. (dac~, matrix~, cycle~, adc~, buffer~, record~) Παράδειγμα αλγορίθμου.
-
Σχεδιασμός εικονικού διαμέσου ελέγχου στο περιβάλλον μουσικού προγραμματισμού Max/msp. Αντικείμενα σχεδιασμού control interface μίας διάστασης και δύο διαστάσεων. (sliders, number box, buttons, lcd, pictslider, function, multislider)
-
Έλεγχος της σύνθεσης ήχου από μικτό σύστημα ελέγχου – (ελεγκτές midi και εικονικό interface) - Παραδειγματική εφαρμογή. Αλγόριθμοι ελέγχου της ίδιας παραμέτρου σύνθεσης ήχου από πολλά control χωρίς την δημιουργία ατέρμονου κύκλου. – Παραδειγματική εφαρμογή
-
Χρήση usb game pads, πληκτρολογίου υπολογιστή και ποντικιού (mousestate, hidin, mousefilter, key, keyup) στον σχεδιασμό διαμέσου ελέγχου.
-
Χωρισμός δισδιάστατης επιφάνειας ελέγχου σε περιοχές. Παράδειγμα μουσικής εφαρμογής. (if, else, then, expr). Μικτό σύστημα ακουστικής πηγής ήχου και ηλεκτρονικής πηγής ήχου.
-
Σχεδιασμός εφαρμογής ηχητικού παιδικού παιχνιδιού- παράδειγμα – εργασία σπουδαστών. Θέματα και παραδείγματα αντιστοίχησης (mapping)
-
Αλγόριθμός μετατροπής σημειακού ελεγκτή σε συνεχόμενο.Έλεγχος από ηχητικά σήματα (fiddle~, bong~)
-
Αλγόριθμοι τεχνητής μνήμης και χρονο-δρομολόγησης αυτόματων διαδικασιών. (preset, coll, timer, counter)
-
Συστήματα αισθητήρων. Παραδειγματική εφαρμογή με το i-cube. Έλεγχος σύνθεσης ήχου από κινούμενη εικόνα – Eyes-Web.
-
Παρουσίαση τελικών εργασιών των σπουδαστών και εξέταση τους.